The Anthropocene Cookbook / Zane Cerpina, Stahl Stenslie
December 9, 2022 – January 22, 2023
THE ANTHROPOCENE COOKBOOK
Oppskrifter og muligheter for fremtidige katastrofer
Zane Cerpina & Stahl Stenslie
9. desember, 2022 – 22. januar, 2023.
Utstillingsåpning: 9. desember kl. 19.00
Samtale: 10. desember kl. 14.00
Utstillingen er basert på The Anthropocene Cookbook: Recipes and Opportunities for Future Catastrophes, skrevet av Zane Cerpina og Stahl Stenslie.
Utgitt på MIT Press i 2022, delfinansiert av TEKS: teks.no/store/
The Anthropocene Cookbook ser vår planetariske unntakstilstand som en mulighet til å gripe øyeblikket og skape konstruktive endringer og nye ideer. Hvordan kan vi overleve i en tid med konstante og alvorlige miljøkriser? Er det overhodet mulig å trives? Boken gir svar gjennom å diskutere innovative ideer og spekulative konsept om fremtidige matvarer og menyer. Bidragene kommer fra ulike felt som kunst, design, vitenskap, teknologi, filosofi og kokekunst. The Anthropocene Cookbook tar et kritisk blikk på våre spisevaner og -tradisjoner, utfordrer mattabuer og foreslår nye oppskrifter for en samtid preget av økologiske katastrofer.
Bokens mer enn seksti kunstprosjekt foreslår nye måter å tenke og lage mat på. Slik tilbyr den verktøy for kreativ skaperkraft fremfor tradisjonelle oppskrifter. Prosjektene tar for seg interessante vinklinger på mat: hva om genmodifiserete menneskekropper kunne fordøye cellulose? Hvordan kan vi gjøre plast spiselig? Kan luftforurensing blir smakstilsetting? Hva om både mat og medisiner kan utvinnes på nytt fra kloakk? Og om kjøtt dyrkes i laboratoriet? Hva om vi lagde ost av morsmelk, muliggjorde menneskelig fotosyntese gjennom symbiose med alger, og brakte tilbake utdødde arter—for så å spise dem igjen?
I den nåværende, menneskeskapte og varige miljøkrisen, behøver vi et veikart til fremtidens matfat. For å komme dit fremmer boken visjonær tenkning og uortodokse forslag. Det er tross alt vår fremtid vi snakker om. Dette er et viktig spørsmål i den antropocene tidsalderen, ikke minst fordi vår utryddelse som art er et mulig scenario.
Boken er altså ingen konvensjonell kokebok. Det er heller ingen vanlige, skritt for skritt oppskrifter å finne her. Vi kan ikke forvente at fremtiden materialiserer seg basert på trinnvise instrukser. The Anthropocene Cookbook er mer en verktøyskasse for kreative handlinger enn en samling tradisjonelle oppskrifter. Boken er en feiring av oppfinnsom tenkning som våger seg utenfor boksen,
en type tenkning som vil bli stadig viktigere i den antropocene tidsalder.
På terskelen til en ny tidsalder trenger vi både ny etikk og estetikk som passer for denne overgangsfasen og derfor liminale tiden. Forslagene og prosjektene i denne boken peker mot fremtiden samtidig som de stimulerer til tenkning gjennom kunst. De er derfor gjenstander for liminal estetikk: den estetikken som produseres og oppleves i overgangsfasen når vi beveger oss i og gjennom tvetydige, usikre tider. Selv om The Anthropocene Cookbook neppe vil fylle magen din med velsmakende mat, så er mange av konseptene som presenteres produktive i den forstand at de fungerer som byggesteiner for nye ideer og verdier. De stiller spørsmål ved våre oppfatninger, påvirker måtene vi tenker på, stimulerer til kreative handlinger og utvider vår aksjonsradius. Sånn sett er de også grenseoverskridende, og tar oss ut av komfortsonen til ukjente områder for nye og mulige oppdagelser. Prosjektene fungerer derfor som veikart til en tidsalder vi bare aner konturene av. Boken er derfor en viktig utfordring for vår evne til både å forestille oss og skape en fremtid.
Utstillingen inneholder kunstverk av The Center for Genomic Gastronomy, Gints Gabrans, Paul Gong, Marko Marković og Helmut Smits.
The Real Thing (2010–2017) av Helmut Smits. Ved å destillere Coca-Cola tilbake til rent drikkevann
retter Helmut Smits et kritisk blikk på vårt konsum og vår produksjon av drikkevarer. Produksjonen av en liter Coca-Cola krever mer enn tre ganger så mye vann. I en verden som i økende grad preges av knapphet på vann så er det ikke Coca-Cola, men The Real Thing: godt og rent drikkevann som verden behøver.
To Flavour Our Tears (2016) av The Center for Genomic Gastronomy
To Flavour Our Tears er en eksperimentell restaurant som tilbyr måltider av mennesklige råvarer til andre arter. Prosjektet snur opp ned på næringskjeden ved å plassere oss nederst. Det spør hvordan vi kan gjøre oss selv mer smakfulle gjennom Autogastronomi—kunsten å krydre seg selv.
Selfeater (2009) av Marko Marković
Performance serien Selfeater viser autokannibalisme. Prosjektet er på den ene siden inspirert av nekromanti-ritualer der avdøde forfedre blir spist for å beholde sjelen og på den andre av kannibalisme for å spise for å overleve. I Selfeater/Hunger skjærer en sykepleier et stykke kjøtt fra Markovićs venstre arm. Det blir deretter servert på en tallerken og konsumert av kunstneren selv. Sett i en økologisk kontekst der mange mennesker er villige til å ofre sin frihet for miljøet, og dermed oppnå en martyrlignende status, er det nødt til å ende like katastrofalt som i autokannibalismen.
FOOOD (2014) av Gints Gabrans
FOOOD foreslår å introdusere genmodifisere metabolske bifidobakterier i mennesker for å gi oss muligheten til å fordøye cellulose. Dermed kan vi spise nærmest alt som vokser i naturen, fra trær til gress, papir og bøker. Dette vil gi oss tre ganger så mye energi som å spise poteter, og vil maksimere energien fra de planter som allerede er en del av kostholdet vårt.
@
The Human Hyena (2014) av Paul Gong
Prosjektet viser hvordan syntetisk biologi kan transformere det menneskelige fordøyelsessystemet til
å ligne hyener. Hyener kan konsumere og fordøye råtten mat, inkludert bedervet kjøtt. Gjennom bruk av syntetiske bakterier og bioteknologiske verktøy spekulerer prosjektet i hvordan denne evnen overført til mennesker kan takle det økende omfanget av matsvinn og løse fremtidig matmangel.
The Anthropocene Cookbook: https://mitpress.mit.edu/97802…/the-anthropocene-cookbook/
Zane Cerpina
Zane Cerpina (LV/NO) er en kurator og forfatter som jobber innen eksperimentell og digital kunst. Hennes arbeid inkluderer kuratering og produksjon av arrangementer som kritisk reflekterer over vår tids katastrofer (Dangerous Futures
Festival, Digital Wild Conference og Ecophilia Conference under Meta.Morf biennalen). Cerpina har initiert og arbeidet med flere arkiv- og forskningsprosjekter som Norsk Mediakunstbibliotek og er en av redaktørene for boken Elektronisk kunst i Norge (TEKS.press, 2021).
Stahl Stenslie
Stahl Stenslie (NO) er en kurator
og forsker som spesialiserer seg på eksperimentell og fremvoksende estetikk og disruptive teknologier. Han har jobbet som professor i eksperimentell kunst i to tiår. Stenslie er en internasjonalt anerkjent
kunstner og foredragsholder ved større internasjonale arrangementer (ISEA, DEAF, Ars Electronica, SIGGRAPH) og har moderert ulike symposier som Ars Electronica (Next Sex), ArcArt og Oslo Lux. Han var med å grunnlegge The Journal of Somaesthetics og er redaktør for EE – Experimental Emerging Art magazine.