2005-04-21
Hvordan så vårt elektronmusikklandskap ut for førti år siden?
Knut Wiggen ved manøverbordet i EMS 1968. Stående fra venstre: Lars-Gunnar Bodin, Bengt Hambraeus, Bent Lorentzen, Gunnar Bucht og Bengt Emil Johnson. Foto: Stig A. Nilsson [ur Ultimakatalogen 2003]
-Ringves konsertsal forvandles til et gigantisk lytterom!
Historiske klanger fra elektromusikkens barndom. På tirsdag framføres Knut Wiggens unike datakomponerte elektromusikk fra 1972-75. Musikken var en sensasjon når den kom, som et av de tidligste forsøkene med datastyrt komposisjon, i flerkanal surroundsystem; alt produsert i det den gangen ultramoderne EMS-studioet i Stockholm. Vi forflytter oss til en tid, dominert av ”mono-lyd”, da slike tredimensionale klanger var nyskapende, provoserende og spennende. Musikken har i dag fremdeles noe å si oss til tross for at denne type musikkteknologi har blitt allmengods.
Musikkjournalisten Tilman Hartenstein, NRK presenterer musikken gjennom en samtale med Wiggen.
Pioneren Knut Wiggen, i dag 77 år og med røtter fra Buvika utenfor Trondheim, var en frontfigur innen nordisk eksperimentell musikk på 1960- og 70-tallet. Han var en av initiativtagerne til den unike Elektronmusikstudion (EMS) i Stockholm. Der utviklet han ett eget dataspråk for komposisjon av elektronisk musikk forut for sin tid. Han har også alltid hatt sterke meninger innen filosofi og estetikk.
De fem komposisjonene er de eneste gjenstående verkene fra EMS-tiden, laget med Wiggens eget dataspråk. De framføres nå for første gang i Trondheim.
Tirsdag 26. april kl 19.00 Ringve museums konsertsal
Billetter: 100,- / 80,-
Velkommen til en spenningsstyrt aften!
Kontakt: Mats Krouthén, mk@ringve.no 73 87 02 91
Ringve Museum Lade Allé 60 7041 Trondheim
I samarbeid med Trondheim Elektroniske Kunstsenter (TEKS)
2005-04-12
NY TEKS WORKSHOP: SUPER COLLIDER!
TEKS arrangerer i samarbeid med Linje for musikkteknologi, NTNU, ei vekes workshop i SUPER COLLIDER, programvare for algoritmisk komposisjon.
SuperCollider3 (MacOS og Linux) er eit open source programmeringsmiljø for sanntids lydsyntese, prosessering og algoritmisk komposisjon. SC3 er utvikla av James McCartney – som no er ansvarleg for Apples CoreAudio. I dag blir SC3 utvikla og vedlikehaldt av eit ope fora av digitalmusikarar. SC3 er eit tekstbasert objektorientert programmeringsmiljø og kan omtalast som ein dialekt av SmallTalk. Prosjektet legg opp til ei vekes intenst arbeid med førelesingar, instruksjon, klasse-oppgåver og diskusjon. Kurset blir leia av komponist Jeff Carey, USA.
Tidsrom: mandag 25. – fredag 29. april.
Oppstart kl. 10:15 til 12:00 mandag 25. april med forelesing og generell orientering om SC3.
Lokaler: Rom 527, 5.etg. Inst. for musikk, NTNU, Olavshallen, Kjøpmannsgt. 42.
Kurset er støttet av PNEK og Linje for musikkteknologi, NTNU, og er gratis!
Begrenset deltakelse. Påmelding til teks[at]teks.no !
SuperCollider is an environment and programming language for real time audio synthesis. You can write programs to generate or process sound in real time or non real time. SuperCollider can be controlled by MIDI, the mouse, Wacom graphics tablet, and over a network via Open Sound Control.
Through lecture, demonstration, discussion, in-class assignments and open lab sessions participants will gain a working knowledge of SC3 fundamentals to apply to personal musical and creative goals. Participants should be familiar with Mac OSX, basic digital audio concepets such as sound files and MIDI and comfortable using computers to edit sound files. No programming experience is required.
This course is designed for a diverse audience and is relevant for you if you are:
* an instumentalist interested in using a computer to do synthetis or processing of your instrument.
* an artist interested in incorporating sound into your work.
* a composer interested in using a computer to do algorithmic composition.
* a computer musician interested in exploring another language.
Participants will be orientated to the programming environment, learn the syntax of the language, build an effect processor, apply interaction and construct graphical user interfaces.
Jeff Carey is computer music composer and performer studied in Audio Technology at American University and Sonology at the Institute for Sonology of the Koninklijk Conservatorium in the Netherlands. His work has always centered around system oriented approaches to sound production and composition. His graduate studies was spent researching electronic music, algorithmic composition and real-time applications, mainly using SuperCollider. His undergraduate studies include physics, mathematics, computer programming, acoustics, electronics, digital audio, sound synthesis and recording studio techniques.