2004-06-03
Klubb Kanin presenterer KLUBB KANIN: SOMMER
i samarbeid med TEKS og UFFA:
En heldags festival for eksperimentell musikk på UFFA-huset Lørdag 3. Juli.
* NOISE * ORGELCORE *
* URMUSIKK * KLASSISK *
* ELEKTRONIKA * IMPROV *
14:00 Festivalen åpner
15:00 – 18:00 Ute: konserter, underholdning, performance
21:00 – 24:00 Inne: konserter/klubb
Billetter kr. 50,-
Rimelig vegetarmat serveres.
Plateslipp og DJ’s
PS: ARRANGEMENTET FLYTTES INNENDØRS VED DÅRLIG VÆR!
Om Klubb Kanin
Klubb Kanin er et konsertkonsept for moderne musikk- og sceneuttrykk. KK ble startet av Tore H. Bøe og Origami Republika i 1999. Bøe er ikke lenger bosatt i Trondheim, og flere andre origami-borgere har organisert disse konsertene siden. I november 2003 og i mars i år arrangerte Løberg, Myrvoll og Qvale nye KK-konserter i samarbeid med Lo-Fi kafeen på Ramp Pub og Spiseri, etter en pause på over ett år. Responsen var overveldende, med over 70 besøkende begge kvelder. Disse kveldene viser at det er stor interesse for denne typen arrangementer i Trondheim. KK har siden starten opparbeidet seg status som den viktigste arenaen i Trondheim for musikalske uttrykk utenfor de etablerte formene. Felles for arrangementene er korte, intense opptredener, raske sceneskift og stor variasjon i uttrykkene. Artistene er invitert på bakgrunn av tidligere meritter, men står helt fritt til å fylle sin tilmålte tid på KK med det de selv måtte ønske.
Klubb Kanin i Trondheim arrangeres for tiden i samarbeid med Trondheim Elektroniske Kunst Senter, TEKS og arrangeres av følgende personer:
Tom Løberg
Jonas Qvale
Lars Myrvoll
2004-06-01
STØYDOKUMENTAREN “NOR NOISE” AV TOM HOVINBØLE VISES PÅ CINEMATEKET I OSLO
TIRSDAG 15. JUNI KL. 20:30
ONSDAG 16. JUNI KL. 20:30
Nor Noise er en dokumentarfilm om støymusikk. Filmskaperen Tom Hovinbøle har siden prosjektets start i 2001 intervjuet en rekke av de viktigste artistene innen denne sjangeren, både nasjonalt og internasjonalt. Utøverne får komme til orde med sine tanker om denne musikalske sjangeren: hva er det? Hvor kommer det fra? Hvordan arbeider man når man forkaster melodi og tradisjonell harmonikk til fordel for ren lyd? Hvilke muligheter gir lydprosessering for en musiker/komponist? Videre blir Noisen/ støymusikken satt inn i en historisk kontekst, som spenner fra futuristene og Luigi Russolo før 1. verdenskrig, gjennom eksperimenteringene med elektronsik musikk på slutten av femtitallet, avantgarde-bølgen på seksti-tallet, industri og pønk-bevegelsene på sytti-tallet, før noise etablerer seg som en egen sjanger på slutten av syttitallet i Japan. Vi får også en mengde konsertopptak av artistene.
Støymusikken har fått en god del oppmeksomhet rundt om i verden de siste årene, og også i Norge. Merzbow med Jazzkammer har spilt på Molde jazzfestival, Otomo Yoshihide på Kongsberg jazzfestival, og Francisco Lopez på Black Box i Oslo og på Avantgarden i Trondheim. Norsk støy har fått bred oppmerksomhet blant annet i det anerkjente musikkmagasinet The Wire; samleplaten Le Jazz Non figurerte på magasinets lister over 2001s beste plater.
Følgende artister medvirker:
Tore H. Bøe (Origami Republika)
David Cotner
Masami Akita (Merzbow)
Lasse Marhaug (bla. Jazzkammer)
Tashimaru Nakamura
Arm (Aleksander Rishaug, Arne Borgan, Arne Borgan, Are Mokkelbost)
Asbjørn Flø
Maja S.K. Ratkje (Spunk og Fe-mail)
Kjell Runar Jenssen (DEL)
Francisco Lopéz
Helge Sten (Deathprod)
Otomo Yoshihide
POSTPRODUSERT PÅ TEKS.