Loading Events

Uke 10, 2019. Nøyaktige klokkeslett og datoer annonseres senere. 

Pragmatisk lyd – Utvikling av bærekraftige teknikker for lydpresentasjoner i gallerirom.

Denne workshopen er rettet mot profesjonelle og semiprofesjonelle lydpersoner, som ønsker å utforske nye teknikker for lydpresentasjon i gallerirom. Her vil vi møtes som kollegaer og se hva vi kan få til i akustisk vanskelige rom. Jeg har skrevet en bok rettet mot galleriansatte. Der er det beskrevet en del løsninger på vanlige utfordringer. Nå er jeg interessert i å diskutere og prøve ut nye metoder som er gjennomførbare for galleri- og museumsansatte, slik at vi sammen kan løfte lydkvaliteten i verdens gallerier og museer. (Intet mindre!)

Vi vil dele erfaringer, spinne ideer og prøve ut metoder i virkeligheten. I et gallerirom er det vanligvis ikke mulig å få til optimale lyttesituasjoner, men det er heller ikke poenget. Man må ta utgangspunkt i teknologi og kompetanse som er tilgjengelig, eller er lett oppgraderbar, og bygge derfra. Utfordringene vi møter i gallerirom er mangefasetterte og det er ikke mulig å løse dem alle. Målet må være at flest mulig får best mulig veiledning og trening i hva som skal til for at deres spesifikke rom klinger best mulig med det lydmaterialet de ønsker å presentere.

Spørsmål vi vil jobbe med er:
– Den uperfekte plasseringen i det umulige rommet
– Lydsoner, nivåer, komprimering, EQ, hvordan løser man rom med flere lydkilder?
– Er det håp for jevn bassrespons i gallerirom? Hvor bra kan det bli?
– Ultralyd og lyddusjer, hva skal til for at det faktisk funker lydmessig?
– Estetiske valg i gallerirom – Ethvert objekt som plasseres i et visningsrom har en visuell betydning.
– Mastering for gallerirom – Hva skal til for å få mikset og mastret så det fungerer i rommet?
– Trådløse systemer.
– Hodetelefoner er det virkelig den lette fluktruten for umulige situasjoner?

I tillegg:
– Hva skal til for at alle museer og gallerier får så god lyd som mulig?
– Hvilke målbare metoder for lydkvalitet er mulig å bruke for galleriansatte? – Hvordan kan vi organisere kompetansen om lyd slik at den er tilgjengelig?

Workshopen gjennomføres i tilstøtende rom med utfordrende akustikk, både med utstyr som ligner på det man finner i galleriverdenen og mer avanserte verktøy. Vi tar for oss flere vanlige situasjoner, som videolyd, flerkanals lyd, multisoner, høyttalere som «ikke skal synes», hodetelefoner, trådløse systemer.  

Workshopen tar utgangspunkt i Jørgen Larssons bok “Håndbok for lydarbeid i visningsrom“.

Jørgen Larsson is educated as pianist and sound artist. His works has been shown in galleries in Norway and internationally. Beside of his art practice, he has started and led two pioneering institutions in Bergen, BEK (2000) and Lydgalleriet (2007). Through Lydgalleriet he organized more than 40 exhibitions. A technological autodidact, he assists artists and institutions with development of software and hardware. He composes music for dance performances and films, and improvises regularly for silent movies. In 2018 his handbook about sound production in exhibition spaces was published.

Contact: j@jorgenlarsson.org