----------------------------------------------------------------- Laura Beloff og Erich Berger "Spinne" En nettilkoblet lydinstallasjon, bestående av fire skulpturer. Kjernen i arbeidet ligger i den spesialdesignede programmvaren, som fungerer på internett, og stadig gerererer nye resultater som påvirker lyden i installasjonen. Stykket består av fire dataprogram, små søkemotorer kjent som nett-edderkopper. Disse sendes ut på internet, med oppdrag å lete etter forhåndsdefinerte ord eller fraser, i ulike regioner av internettet. F.eks. kan ordet kvinne søkes på informative-, religiøse-, underholdende sider og shoppingsider. Webstedet lenket til installasjonen gir informasjon om stykket, hvilke ord eller fraser det søkes etter, og hvor. Hver gang noen går inn på nettstedet, reagerer den fysiske installasjonen ved å riste i kablene (berøring av edderkoppnettet). Den fysiske installasjonen har fire edderkopplignende objekter. Disse skulpturene er konstruert av transparente plastikk-sfærer, høyttalere med metallben. Den hule sfære-kroppen til edderkoppen fungerer som en subwoofer. På toppen av hver høyttalermembran ligger små edderkoppmodeller, og hver lyd-skulptur er koblet til en av de virtuelle edderkoppene. De representerer resultatet av jakten via en lydlig tolkning, og mengden ord funnet, og deres forekomster, kan gjenhøres som endringer i lydbildet. En unik rytme produseres av glass-edderkoppene som danser på membranene. De utvalgte ord og websteder skaper konteksten til stykket. Gjennom disse kommenterer verket på samtidige, aktuelle tema. ----------------------------------------------------------------- H.C.Gilje Sleepers, 2004 En serie installasjoner som varierer fra en enkelt kanals loop til installasjon over flere rom, til interaktiv installasjon . Kjernen i stykket er et veldig intenst uttrykk skapt av sovende ansikter, akkompagnert av et brutalt, elektrisk sprakende lydspor. Den opprinnelige versjonen ble laget til en utstilling organisert av Vestlandske Kunstmisjon i Bergen i juni 2004. Installasjonsvarianten over flere rom ble laget til et soloshow på Galleri 21 i Malmö, Sverige i september 2004, og den interaktive versjonen er under utvikling for Get Real utstillingen ved Kiasma, Helsinki, i november 2004. http://www.nervousvision.com http://242pilots.org http://www.kreutzerkompani.com ---------------------------------------------------------------- Espen Gangvik Live Life, 2004 LIVE_LIFE er bevegelige bilder vist på LCD skjermer med eget operativsystem. Skjerm og prosessorkort er bygd sammen til en egen enhet. Enhetene framstår ribbet for all overflødig elektronikk og innpakning. Skjermbildene viser grafiske representasjoner av algoritmiske prosesser, prosesser som genereres av hovedkortets interne aktivitet. Denne aktiviteten manifisteres grafisk gjennom bruk av algoritmer fra den engelske matematikeren John Conway´s Game of Life. Enhetene blir selvstendige identiter som presenterer sin indre dialog som et metabilde. WYSIWYG, What You See Is What You Get, er et begrep brukt i dataindustrien for å beskrive teknologi som sørger for at et skjermbilde korresponderer med utskriften av samme. Overført i denne sammenhengen er LIVE_LIFE WYSIWYG. Objektene utgir seg ikke for annet enn det de "er". Skulpturene er lukkede objekter, og kan ikke lenger aksesseres digitalt. De har fått sin egen identitet, de er blitt sitt eget kunstverk. Som et narcissistisk stilleben. Dette prosjektet er realisert i samarbeide med diplom student Tollef Fogt Heen, Inst. for datateknikk, NTNU. Forstudie til prosjektet med utvikling av prototyper, er gjennomført som studentoppgave i faget Eksperter i Team ved NTNU, våren 2004. Produsert med støtte fra Norsk Kulturråd. ----------------------------------------------------------------- Lars Brunström og David Krantz "Drake", 2004, Lars Brunström/ David Krantz Lars Brunström og David Krantz har vært sammen om å skape verket Drake, en direktsendt videoprojeksjon der publikum møter fiksjonen. I filmproduksjoner benyttet man flittig, helt fram til den digitale æraen, "tvunget perspektiv". I filmer som Ben Hur skapte man fantastiske masse-scener, blant annet scenene i amfiteatrene der kun et hundratall statister medvirket i filmens nedre kant, resten av amfiteateret var en liten modell med marionetter som stod i kameraets nærhet. Draken er en motordrevet animasjon som etterligner filmens fiksjon, den store forskjellen er at tilskueren kan medvirke direkte med umiddelbart resultat. Lars Brunström "20 km/h", Lars Brunström Lars Brunströms 20km/h er en animert skulptur av en Volvo 245 i skala 1:12. Den står på et podium av lyst tre hentet fra musèumets verden, bilen står på en veg som er infeldt i podiet. Bilen står stille men ruller på vegen som beveger seg bakover og publikum forstår raskt at det er et rulleband bilen ferdes på. En evig ferd. En slags stillestående bevegelse, malende. På grunn av bilens endeløse ferd opphører installasjonen fran å være en studie i modellbyggerkunst og blir snarere til en eltende tilstand. ----------------------------------------------------------------- Trine E Eidsmo eMotions eMotions er en serie digitale nærportretter av et antall menn og kvinner, presentert på skjerm. Portrettene tar utgangspunkt i fotografiske gjengivelser av ansikter, men disse er grafisk manipulert -ved hjelp av datamaskin- i en slik grad at gjennkjenneligheten av den enkelte er blitt en hel del redusert. Endog gjennkjennelsen av den menneskelige skikkelse blir i siste instans en utfordring, gjennom den massive tåkeleggingen av trekk og detaljer. portrettene presenteres i video-format, animert ved hjelp av morfe-teknologi. Flere portretter følger slik etter hverandre i tid, på èn og samme skjerm, imidlertid med en tilnærmet umerkelig fremdrift. I tillegg vil flere skjermer stå slik i forhold til hverandre, at det oppstår en dialog mellom de ulike portrettene. Alle de portretterte personene står i en eller annen relasjon til minst ett av de andre. utgangspunktet for arbeidet er en rekke portretter av ulike personligheter. Det er imidlertid ikke ansiktets fysiske form og farger som er vektlagt i framstillingen av de enkelte individene, men den udefinerbare utstrålingen et hvert menneske har, en form for mental eller ikke-fysisk tilstedeværelse. Personene er på samme tid tilstede og fraværende, på samme tid fysiske og åndelige. Portrettene er forsøk på øyeblikksbilder som forteller om tidløshet. Sinnsstemninger. Tilstander. Hva ser man i ansiktet til et menneske man ikke kjenner, og hvor trekkene eller grimasene ikke så lett kan spores? Ser man seg selv? Ser man det man vil se? -eller det man frykter? målet er gjennom arbeidet å berøre noe av det uhåndgripelige, tungt fattbare som svever mellom mennesker som på en eller annen måte forholder seg til hverandre. Tusenvis mils avstand behøver ikke utgjøre noen hindring for en sterk opplevelse av nærhet, samtidig som man midt i en omfavnelse kan føle seg fullstendig alene.. Eksisterer disse bånd og grenser kun i enkeltmenneskets psyke? Eller bygger vi dem, som en del av det sosiale samfunn? ----------------------------------------------------------------- Hilde og Bård Tørdal Bastard Boyscouts Ate My Mothers Brain, 2004 robotics, plastic and plywood "Verket er en Ed Woodisk grøsser i ekte plast. Livredde Nougattibokser flykter skrikende fra onde speidere med grådige, sløve lommekniver og hull i tennene. Blodknuter og dødmannsknuter. Gapahuk og latrine. En skrekkverden uten sammenligning i moderne nougattihistorie." Verket er produsert med støtte fra TEKS. ----------------------------------------------------------------- Knut Mork Skagen Alt står bra til med nordmennene, 2004 Alt står bra til med nordmennene er et aldri så lite spark til det norske beskyttelsesinstinktet. Vår medfølelse med resten av verden og vår støtte til frihet, fred og demokrati kjenner nærmest ingen grenser, bortsett fra vårt lands egne. Vi har det bra fordi vi tviholder på det vi har. Men det er en usynlig tviholding. Vi vil ikke vite av alle mekanismene som holder rikdommen, velstanden, og freden innenfor våre grenser. Vi har ikke atombomber selv, og ville aldri blitt sett døde med dem (sic). Men skitt au vi har da NATO som kan ta møkkajobben for oss. Installasjonen er produsert med støtte fra PNEK / TEKS. |
||