Trondheim Elektroniske Kunstsenter
gjennomfører i 2002 en prosjektserie under navnet
Trondheim Matchmaking.
Vi synes derfor det bare skulle mangle om vi ikke skulle feire Årets Bryllup i Trondheim.
Det er med glede vi presenterer:

The Royal Sims of Norway

Nedlastingsbare kongelige Sims-skin
(og noen ikke så kongelige)!
The Sims er blitt det mestselgende dataspillet noensinne med over 6.3 millioner solgte kopier verden over pr. mars 2002. Om man tar med ekspansjonspakkene til Sims utgjør solgte enheter over 13 millioner.
50 % av nye spillere til Sims er hunkjønn. Statusen som kultfenomen er stigende. Sims blir etterhvert brukt som redskap for ulike kreative uttrykk, fra livsstil, via kunstneriske kommentarer, til sitcoms.
Skaperen av The Sims, Will Wright, ble i februar tatt opp i Academy of Interactive Arts and Sciences Hall of Fame (sammen med industrilegender som Sid Meier og Shigeru Miyamoto).
Etter sigende skal Wright blitt inspirert til The Sims av Abraham Maslows teori,
"
The Pyramid of needs", som skjematiserer menneskets grunnleggende premisser og behov for et vellykket liv. I dag 30 år senere er det ikke sikkert at teorien holder.

The Sims er allerede blitt studert med interesse fra sosialantropologisk hold . Ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved NTNU har Kristin Hestflått sett på The Sims og kjønnsproblematikk: "
Lära att simma".
I mellomtiden: Duger de grunnleggende reglene for The Sims i dagens familiesituasjoner? Også for de med blått blod, eller i hvertfall med et snev av lilla?
Vi bare spør?-)

Espen Gangvik, 20-05-02