Trondheim Matchmaking er en årlig internasjonal festival for kunst og teknologi, arrangert for åttende år på rad av TEKS – Trondheim Elektroniske Kunstsenter. Festivalen er en arena for presentasjoner av innovative ideer og kunstprosjekter, et sted hvor kompetanse og ressurser kan ivaretaes og uvikles. Trondheim Matchmaking er finansiert med støtte fra Norsk kulturråd og Trondheim kommune.

ALLER SISTE MATCHMAKING NOENSINNE!

TEKS har arrangert Trondheim Matchmaking i åtte år på rad, Norges lengstlevende festival for kunst og teknologi. Vi startet i 2002, det er på tide å gå videre!

I oktober 2010 åpner vi Norges nyeste kunstevent, Meta.Morf, biennale for kunst og teknologi i Trondheim!


Meta.Morf blir en biennale for kunst og teknologi som bygger videre på grunnlaget Trondheim Matchmaking har lagt disse årene. Vi vil holde dere orienterte her på sidene, følg med!


Men til da, DEN ALLER SISTE MATCHMAKING!

Fordi 2009 er et forberedelsesår til den nye biennalen, i tillegg til vår generelle ressurssituasjon, arrangerer vi ikke festivalkonferanse i år.

Vi presenterer i stedet en kunstutstilling som i høyeste grad kan tale for seg selv. Sammen med et kraftig tett konsertprogram som avluttes med en undervannskonsert i Pirbadet sier vi farvel til Trondheim Matchmaking med flagget til topps!


PROGRAM 16. - 17. - 18. oktober:


UTSTILLINGSÅPNING ELECTROBOUTIQUE.
Alexei Shulgin, Aristarkh Chernyshev, Roman Minaev.


Trøndelag Senter for Samtidskunst,

fredag 16. oktober kl. 18.00.


Electroboutiques installasjon ’Art That Cares’, delvis produsert fra daglidagse elektroniske gadgets, kan sees på som et innlegg i diskusjonen rundt bruk av åpen kildekode, kunstpraksis og etikk. Utstillingen framtrer som et prosjekt som ønsker å undersøke dagens relasjoner mellom kunstproduksjon og –praksis og vårt etter hvert svært konsumorienterte samfunn.


Utstillingen står til og med søndag 8. november.

KUNSTNERPRESENTASJON.

Kunstnerpresentasjon ved Alexei Shulgin, Aristarkh Chernyshev, Roman Minaev.
Bakgrunn og formål med Electroboutique.


Trøndelag Senter for Samtidskunst,

lørdag 17. oktober kl. 14.00:


MUSIC THAT BENDS!
Trondheim Scene (gamle Monte Christo) og PIRBADET!


Sjekk alle konsertprogramdetaljer her!


Konsertprogrammet i år kan oppfattes som et forsøk på krysspollinering av en del tilsynelatende motsetninger, en slags akupressurterapi av spenningspunktene mellom det uvørne og det perfeksjonerte. Fra det såkalt uskolerte til det skolerte, fra det uetablerte til det veletablerte. Fra det lett nostalgiske til det, vel, mindre nostalgiske. Bruk av gammel teknologi og bruk av ny teknologi. Vi ser ingenmotsetning i dette, men heller et supplemang. Estetisk sett har programmet muligens ingen enkelt rød tråd, men kan heller ses som en floke med multifarget filament.


TRONDHEIM SCENE:

fredag 16. og lørdag 17. oktober kl. 20.00:


5 band hver kveld + DJs!


Fredag 16. oktober:
•MRTNPLMR [NO]
•(B)Are Bernt [NO]
•Synchronator [NL]
•Automat.Piss.Tool [NO]
•Captain Credible [NO]
•DJ Kruzian vs. Rex Ronny [NO]

•VJ Romvaesn [NO]


Lørdag 17. oktober:
•386 DX [RU]
•Eiko [NO]
•Lasse Marhaug [NO] & Antoine Chessex [CH]
•Mikro Orchestra [PL]
•Duracell [FR]
•DJ Thomas Urv [NO]


Søndag 18. oktober i Pirbadet:

UNDERVANNSKONSERT!

TA MED BADETØY, DYKKERMASKE OG SNORKEL!


•WET SOUNDS [UK]
•SNORKEL: Audun Eriksen & Arnfinn Killingtveit [NO]


http://wetsounds.co.uk/


---

Trondheim Matchmaking 2009 er stolte av å annonsere åpningen av den aller første

Nordiske Electroboutique!

I forbindelse med denne siste Trondheim Matchmaking noensinne, lanserer Electroboutique sin konseptbutikk:


‘Art that Cares’.

Den 150 m2 store butikken ‘Art That Cares’ åpner i oktober i Fjordgt. 11, Trondheim. Det er Electroboutiques første underavdeling i Skandinavia. Butikken tilbyr unike kunstverk som gjennom de siste fem årene er utviklet av våre kompetente kunstnere, designere og ingeniører.

Butikken er utformet i en iøyefallende økovennlig stil for å framheve de visuelle og funksjonelle kvalitetene til Electroboutiques produkter.

Electroboutique er et innovativt firma. Vi har som mål å produsere banebrytende produkter som kombinerer stil, interaktivitet og kritisk diskurs. Ekslusivt og samtidig prismessig overkommelig. Vi manifisterer en ny æra hvor ansvarlig kunstproduksjon åpner nye horisonter for kreativ konsumering. Hos Electroboutique likestiller vi det å ta vare på mennesket og miljøet med produktene vi produserer.

Electroboutique bidrar til å redusere karbonutslipp ved å produsere bærekraftige og energieffektive kunstprodukter. Electroboutique deltar permanent i sosiale og veldedige aktiviteter for å bidra til en skjønnere og bedre verden. Electroboutique overvåker og forbedrer kontinuerlig arbeidsforholdene til sine ansatte.

Electroboutique leverer kunst som bryr seg.
Bryr seg om naturen.
Bryr seg om folk.
Bryr seg om deg.

TeknoPop:

Electroboutique´s ‘Art That Cares’.

Aristarkh Chernyshev, Roman Minaev, Alexei Shulgin.


Basert i Moskva begynte Alexei Shulgin tidlig i 90-årene å produsere kunst som brukte internett som verktøy for hans kunstpraksis, og han er å regne som en av de tidlige pionerene innenfor nymediekunstfeltet.

Noenlunde 15 år senere blir prosjektet Electroboutique etablert. I 2005 starter Shulgin sammen med kollega Aristarkh Chernyshev Electroboutique som en direkte reaksjon på hvordan nymediekunsten hadde utviklet seg. Electroboutique ble opprettet som kombinert galleri og gadgetbutikk som solgte teknoleker og interaktive skjermprodukter. Senere ble kunstneren Roman Minaev også medlem.


I manifestet for prosjektet ’Media Art 2.0’, utgitt 2008, hevder medlemmene av Electroboutique at karakteren til de nye objektene de laget frigjorde dem fra ’mediekunst gettoen’. Prosjektet ble i seg selv en kommentar til mediekunstfeltet. Electroboutique hevder at programvarekunsten og nettkunsten er i krise, om ikke døde allerede, oppslukt av mediekulturen og nye IT-produkter, av ’digitale banaliteter’.


’We had moved away from media art and no longer wanted to be associated with it,’ sier Shulgin i et intervju med Rhizome i 2008.


Electroboutiques arbeider bærer en iboende kritikk av dagens kapitalistiske systemer. Som et paradoks er denne kritikken pakket inn i varianter av kommersielt etterspurte elektroniske gadgets. Gadgets som i dag har oppnådd en enestående posisjon innenfor den frie markedsøkonomien.

Utstillingen manifesterer seg selv som et prosjekt som ønsker å undersøke dagens relasjoner mellom kunstproduksjon og –praksis, og vårt stadig mer forbruksorienterte samfunn.


’Art That Cares’ gir seg ut for å være et kunstsupermarked. At kunstverkene er til salgs for ekte penger i en ekte verden får plutselig et ironisk preg, nerdenes endelige hevn.


Electroboutique hevder at dagens ’kreative kapitalisme’ hvor kreativitet likestilles med forbruk, og markedsføringstrategier nærmest tar form som kunstprosjekter, har ført til at kunst er blitt den ultimate husholdningsartikkel. Mediekunsten blir på denne bakgrunnen drivkraften for kommersielle ideer og utvikling, ettersom mediekunstfeltet er ledende i kreativ nyttiggjøring av nye teknologier.


Electroboutiques konseptbutikk ’Art That Cares’ fremtrer som et kunstnerisk sterkt fundert prosjekt hvor kunstverkene befinner seg i en form for et teknosurrealistisk popkunstlandskap. Som en slags hybrid på syre; det er TeknoPop.


I egenskap av opprettelsen av Electroboutique, og åpningen av den første Skandinaviske konsept-butikken, forlater medlemmene av Electroboutique verdenen av virtuell kunstproduksjon de selv har vært en viktig del av å bygge opp.


Trondheim Matchmaking 2009 er den aller siste TEKS arrangerer. Vi har siden 2002 arrangert Trondheim Matchmaking som en årlig internasjonal festival for kunst og teknologi, og blant annet på bakgrunn av den positive utviklingen dette prosjektet har hatt, starter TEKS fra 2010 en ny biennale for kunst og teknologi i Trondheim; Meta.Morf.


Electroboutiques ’Art That Cares’ oppsummerer en stor del av utfordringene Trondheim Matchmaking har tangert gjennom ulike prosjekter disse årene. De mange iboende problemstillingene prosjektet representerer er essensielle for nymediekunstfeltets videre utvikling.


Espen Gangvik

TEKS


----


’Art That Cares’ er finansiert og produsert av TEKS – Trondheim Elektroniske Kunstsenter i samarbeid med Electroboutique. 


art that caresElectroboutique.html

Pressemelding her

ConcertsConcerts.htmlshapeimage_6_link_0
WhereWhere.htmlshapeimage_7_link_0
Exhibition    Electroboutique.htmlshapeimage_8_link_0
AboutAbout_TMM.htmlshapeimage_9_link_0
TMM 2009TMM/Entries/2009/11/22_Trondheim_Matchmaking_2009.htmlshapeimage_10_link_0